יום העסקים הקטנים - המכפיל המקומי שבודק את ההשפעה על הכלכלה המקומית
מאת: אסף רז, תוכנית הכמ"מ, שתיל.

 
לפני כשבועיים התקיים לראשונה "יום העסקים הקטנים" בישראל. באמצעי התקשורת השונים דיברו על העסקים הקטנים כמנוע לפיתוח כלכלי. אבל נשאלת השאלה איך, ואם בכלל אפשר להעריך האם עסק מקומי (או תאגיד רב לאומי לחילופין) תורם לכלכלה המקומית? ה"מכפיל המקומי" מספק מענה ראשוני לשאלה הזו.
המכפיל המקומי הוא כלי שמטרתו לבחון את ההשפעה של הוצאה כספית על הכלכלה המקומית, קרי: על מצב ההכנסות של עסקים ותושבים מקומיים ועל סך הצמיחה הכלכלית במקום מסוים. הרעיון הבסיסי של המכפיל המקומי הוא פשוט ומפורט בהרחבה במאמרו של מתן גולן ובדוגמא המופיעה בו בחוברת כלכלה מקומית מקיימת - אסטרטגיה לשינוי חברתי. הנחת היסוד היא שאם מרבית ההוצאה הכספית עוזבת את הכלכלה המקומית (דרך רווחים לבעלי עסקים מחוץ למקום), תשלומים לספקים של חומרי גלם ושירותים לא מקומיים, שכר לעובדים לא מקומיים וכד') אז יתקבל מכפיל מקומי נמוך. בהמשך לכך, ניתן להניח שעסקים קטנים יהיו לרוב בבעלות מקומית, מעסיקים עובדים מקומיים גם בדרגות הניהול, ועובדים מול ספקים מקומיים ולכן הם עתידים להשאיר חלק גדול של הרווחים בכלכלה המקומית, קרי: צפויים לייצר מכפילים מקומיים גבוהים.
ואכן, מחקרים ובדיקות שנעשו בעולם הראו שעסקים קטנים בבעלות מקומית הם בעלי מכפיל מקומי גבוה יותר משל עסקים גדולים שאינם בבעלות מקומית. כך למשל, כשארגון Civic Economics בארה"ב השווה את המכפיל המקומי של רכישה מעסק בבעלות מקומית לזה של חנויות של רשתות גדולות. בהשוואה נמצא שלעסקים מקומיים הייתה תרומה של פי שלוש ויותר לכלכלה המקומית. דוגמא נוספת, היא של קואליציה של עסקים מקומיים בסיאטל. בבדיקה שהקואליציה ביצעה היא מצאה שהעסקים המקומיים יצרו יותר מקומות עבודה, השאירו יותר כסף בכלכלה המקומית ויצרו חיבורים טובים יותר עם הקהילות המקומיות מאשר עסקים לא מקומיים. כך גם בדוגמא שמביא ארגון nef על רשות מקומית בצפון בריטניה שהפעילה תוכניות הזנה במוסדות החינוך שבתחומה. כאשר הרשות המקומית בחנה את ההשפעה הכלכלית של תוכנית זו היא מצאה שהמכפיל המקומי היה גבוה באופן משמעותי כאשר היא החלה לעבוד עם ספקים מקומיים לתוכנית. כלומר, אותו היקף של הוצאה ציבורית שהופנה לרכישה מ מעסקים קטנים בבעלות מקומית, הצליחה הרשות המקומית לחולל השפעה חיובית גדולה הרבה יותר על הכלכלה המקומית.
מחקרים אחרים מלמדים אותנו שעסקים מקומיים קטנים עובדים ברשת של קשרים המתפרסת ברמה המקומית. הם מקבלים שירותים משפטיים וראיית חשבון מאנשי מקצוע מקומיים, הם רוכשים ציוד, ולעיתים גם חומרי גלם מספקים מקומיים. באופן דומה אבל שונה, גם עסקים גדולים עובדים עם הרשתות שלהם – אך הן ארציות. לכן, רשתות גלובאליות וארציות יצרכו מעט שירותים בכלכלה המקומית. ההנהלות של החברות הגדולות יצרכו שירותים ויעבדו מול אנשי מקצוע במקומות בהם ממוקם מטה החברה, ולא בהכרח היכן שפועל אחד הסניפים בהכרח.
בשימוש נכון, המכפיל המקומי יכול להוות מרכיב אסטרטגי בחשיבה על פיתוח כלכלה מקומית מקיימת. הוא יכול לאפשר לרשות המקומית, לארגון העסקים המקומי, וגם לרשויות ציבוריות אחרות לבחון חלופות שעומדות על הפרק, להעריך מה תהיה התרומה מכרזים, תוכניות או פרויקטים שונים, לכלכלה המקומית.
קשה היה להחמיץ את יום העסקים הקטנים. ראשי רשויות וגופים ציבוריים רבים דיברו באמצעי התקשורת וקראו לציבור לקנות "בעסקים הקטנים שכולנו אוהבים". האמירה הזאת חשובה אבל לא מספקת, כי אם ביום שאחרי יום העסקים הקטנים שוב פועלים אותם גופים כדי להקים עוד מרכז קניות או קניון גדול בלי לבחון את ההשפעה שלו הכלכלה המקומית ובלי לבחון את המכפילים המקומיים בפעילות רכש שהם מבצעים הם מחמיצים את היכולת לתרום באופן אסטרטגי ומשמעותי לפיתוח הכלכלי המקומי.



כלכלה מקומית מקיימת
הרשמה לעדכונים
תחומי פעולה נוספים
מאמרים אחרונים
השותפים שלנו
שתיל - הקרן החדשה לישראל, דרך חברון 60/107 באר שבע | טלפון: 0732-445422 | דוא"ל: Galib@shatil.nif.org.il
כל הזכויות שמורות | מופעל על ידי מגוון אפקט