שמחה אורבנית

"את החברה היחידה שלי, שנוסעת באוטובוסים" אמרה לי אחותי המושבניקית בשיחתנו האחרונה כשתמהה לפשר קולות הרקע שהיא שומעת מבעד לפומית הסלולרית שלי.
היא לא אמרה את זה בזלזול או בביקורת, אלא תיארה עובדה שבה רוב חברותיה גרות ביישובים קהילתיים ומחזיקות לפחות רכב אחד למשפחה, כי אחרת איך יצאו מגבולות המושב? 

חוזרים למרכז - התחדשות המרכז המסחרי בירוחם

ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים של ישראל גדלה בעשור האחרון על כך ניתן לקרוא בדוח "השקעות בתחבורה ציבורית בישראל ובעולם" שנכתב עבור השדולה לקידום תחבורה ציבורית. על אף ההשקעה הניכרת טוען הדוח, היא עדיין קטנה מאוד בהשוואה להשקעה המקובלת בעולם. אבל לא רק זאת, ההשקעה כאמור היא בערים הגדולות, אבל מה קורה ביישובים הכפריים? כנראה שהתמונה עגומה הרבה יותר.

תחבורה ציבורית סדירה ומתפתחת היא רק דוגמה אחת המתקשרת למחקר המדעי שמתפרסם בספרו החדש של צ'רלס מונטגומרי על "עירוניות שמחה" ("עיר שמחה - לשנות את חיינו באמצעות עיצוב עירוני") המדבר על כך שתושבי הערים בריאים ומאושרים יותר מאנשי הפרברים. הוא מייחס זאת ליכולת של תושבי העיר ללכת ברגל ממקום למקום ללא תלות ברכב, לזמינות של המפגש היומיומי עם אנשים, לזמן הקצר שנדרש להם להגיע בבוקר לעבודה, ולעוד ועוד פרמטרים הבוחנים את הנגישות והקרבה של התושב לשירותים להם הוא נזקק לאורך היום. 

בין כל אלה, מהווים המרכזים המסחריים, שלאט לאט הולכים ונעלמים מהנוף לטובת הקניונים הגדולים, תפקיד חשוב ליצירת אורבניות חיה ותוססת, דוגמה לכך, הוא המרכז המסחרי ששורד (בינתיים) בגבעתיים.

משרד הפנים מבין כנראה את הכוח בהחייאת המתחמים המסחריים בלב הערים, ועל יוזמה שהוא מוביל ניתן לקרוא בפוסט הזה, ובכתבה הזאת.
כתבות נוספות על החיים בעיר בהסתכלות רחבה, שהיא הרבה מעבר לצורת מגורים ניתן לקרוא בגיליון החדש של כתב העת פנים - העיר כמרכז העולם.
 


להגיב לבלוג: galib@shatil.nif.org.il


כלכלה מקומית מקיימת
הרשמה לעדכונים
תחומי פעולה נוספים
מאמרים אחרונים
השותפים שלנו
שתיל - הקרן החדשה לישראל, דרך חברון 60/107 באר שבע | טלפון: 0732-445422 | דוא"ל: Galib@shatil.nif.org.il
כל הזכויות שמורות | מופעל על ידי מגוון אפקט